יום חמישי, 7 באוגוסט 2008

אקולוגיה פנימית

היכולת לשמור על המערכת האקולוגית הפנימית שלנו מאוזנת, בזמן שאנחנו יוצרים שינויים מרחיקי לכת, הינה יכולת משמעותית. אחרת, אנחנו עושים דרך שהינה משנת חיים, אבל לא באמת לוקחת אותנו בחשבון.

תארו לכם ששינוי שאנחנו מבקשים להגשים יהווה ביטוי מרגש של חלומו הרטוב של צורך או רצון בתוכנו ולעומת זאת איום מסיבי על היבט אחר בתוכנו. הדבר עלול ליצור חיכוכים וקשיים ואף להביא לעצירה מוחלטת של ההתקדמות שלנו. למעשה רוב התשוקות שלנו לא הופכות ל'מה שיש' בשל אספקטים מסוימים בנו שלא רוצים בהתגשמותם, מבחינתם: לטובתנו - כמובן.

לדוגמא:
בחור המנסה להגשים רמה גבוהה של הכנסה דרך עבודה כלשהי כעצמאי ולעומת זאת חלקים בתוכו שמה שחשוב עבורם הוא מלא זמן פנוי ובעיקר בילוי עם חברים, והם מתמלאים בפחד לקראת הגשמה של מצב שכזה.


השאיפה היא לאפשר תנועה קדימה, וביחד איתה לוודא שאנחנו לא מתעלמים מאספקטים במערכת שלנו שמעוניינים בדברים אחרים לגמרי, אלא - שמים לב אל חלקים כאלה, אם קיימים, ומוצאים פתרונות יצירתיים שמאפשרים למערכת להמשיך ולפעול באופן הרמוני בתוכה.

הסיבה לשאיפה הזו היא לא רק תנועה חלקה קדימה, אלא גם שאיפה רחבה יותר להתחשבות בכלל המערכת ולא רק בקולות נבחרים. זה שאנחנו בוחרים להתמקד ברצון כלשהו ולהגשים אותו, לא אומר שלא קיימים בתוכנו רצונות שונים המבקשים התייחסות וכשאנחנו לוקחים אותם בחשבון הכל הופך מחובר ונעים יותר.

השאיפה היא לקדם כל חלק בתוכנו, ברמה כלשהי, לעבר הגשמה.

אז לא מדובר על לנסות לאתר כל רצון ותשוקה ודחייה ולספק אותם בכל רגע (מה שיכול להיות מאתגר ואולי בלתי אפשרי), אבל דרך איתור פחדים שלנו מהגשמה של מצבים עתידיים, אנחנו יכולים בקלות להגיע אל הרצונות שעומדים מאחוריהם ומחפשים תשובה. והפחדים הללו, מציגים עצמם באופן טבעי, בעיקר ככל שאנחנו מתקדמים יותר לקראת המצב המוגשם המאיים עליהם.

ואם להמשיך עם הדוגמא הקודמת, אותו בחור בוודאי יחוש בקלות את הפחד לאבד את הזמן הפנוי שלו והקשרים עם חבריו, ברגע שיתחיל לקדם את ענייני העיסוק העצמאי שלו.

והפחדים האלה, בשונה ממכשולים בדרכו, הם סימני דרך מאד עוזרים, לחשיפת הרצונות הנוספים שקיימים בו ושהוא באמת רוצה לטפל בהם. הטיפול יכול להיות מגוון וכדאי שיהיה יצירתי, ובכל מקרה לא מדובר על נוסחה כלשהי להפעלה, אלא ניתן לגלות אפשרויות שונות ליצירת אקולוגיה פנימית.

ואם לחזור אל חברנו השאפתן, כי אז ייתכן, לדוגמא, שהוא יבחר לפתוח עסק של בר לילי או מקום מפגש חברתי, שם הוא יוכל להתראות עם חבריו בכל עת, ואפילו יותר מבעבר. וכך, שתי ציפורים קיבלו מקום של כבוד על הענף שלו. ויש אפילו כפל רווח עבורו.


אז לסיכום: אני רוצה לקחת בחשבון חלקים שונים במערכת שלי ולשאוף לאיזון אקולוגי. לאורך הדרך, אני מתכוונת לשים לב לצרכים ורצונות שונים שעולים בי ולאתר פתרונות יצירתיים ומדויקים גם עבורם.

אין תגובות: